El Museu Es Baluard de Palma (Aujub) ha acollit la conferència titulada “Universitat i Empresa: reptes i oportunitats d’una cooperació estratègica”, a càrrec d’Antonio Abril, actual president de la Conferència de Consells Socials de les Universitats Espanyoles. En l’acte, organitzat en col·laboració amb el Consell Social de la Universitat de les illes Balears (UIB), han estat presents també els seus respectius presidents, Pep Vicens i Antonio Bennasar.
El que fos secretari general d’Inditex, ha centrat la seva exposició en les oportunitats i desafiaments que planteja la cooperació entre les universitats i el sector empresarial a Espanya.
Abril ha començat la seva conferència subratllant la importància del talent com el “veritable motor del desenvolupament econòmic i social”, explicant que el talent es forma en bona part dins del sistema educatiu, on les universitats exerceixen un paper essencial i insubstituïble. No obstant això, ha lamentat que Espanya no aposti decididament pel poder transformador de l’educació, com es desprèn que ocupi el lloc 32 de 63 països, en el rànquing de talent del International Institute for Management Development (IMD).
Abril ha assenyalat que “Espanya és generosa en la producció de graduats universitaris, però la nostra economia no és capaç d’oferir ocupacions d’alta qualificació per a ells, la qual cosa resulta en una certa precarietat de la titulació universitària, amb un 9% d’atur, un 36% de infraempleo o sobrequalificació, i una excessiva emigració del talent”.
Aquest desajustament es veu agreujat per la creixent bretxa entre l’oferta i la demanda de professionals, un problema que posa de manifest la falta de connexió estratègica entre universitat i empresa.
El president de la CCS ha comparat aquesta situació amb el creixent protagonisme de la universitat privada i de la formació professional de grau superior, els sistemes del qual competeixen millor perquè s’enfoquen més en la formació de les capacitats i competències professionals que les empreses requereixen i treballen molt l’ocupabilitat dels seus estudiants.
Abril també ha analitzat en la seva ponència els problemes estructurals del sistema universitari públic espanyol, principalment la seva insuficiència financera i una governança deficient, amb un model únic en el món que penalitza la seva excel·lència i que ha creat excessiva distància i falta de compromís mutu entre universitats i sector productiu. Va criticar tambéque Espanya sigui probablement el país del món, entre tots els comparables, on menys participació té la societat en la gestió i en la supervisió de la transparència i rendició de comptes de la seva universitat que, no obstant això, és un servei públic que financem molt majoritàriament tots els ciutadans. “Haver orientat els resultats de la molta i bona recerca de les nostres universitats cap a la publicació científica i no cap a la transferència al sector productiu, ha passat una important factura econòmica a la societat espanyola” ha emfatitzat.
Aquest problema, ha explicat el ponent, es remunta a 1983, quan l’LRU, la primera llei universitària de la nostra democràcia, “va cometre l’error de confondre i assimilar autonomia universitària amb autogovern dels qui treballen i estudien en ella, donant lloc a una universitat excessivament corporativa i endogàmica, allunyada de la societat a la qual serveix, en perjudici de la competitivitat i meritocràcia que són necessàries en la universitat del món que ens ha tocat viure”.
Abril ha posat especial èmfasi en l’informe de 2021 de l’OCDE, en el qual es defineixen les quatre àrees clau per a reformar la col·laboració entre universitat i empresa a Espanya:
- Redissenyar la governança universitària per a enfortir el seu compromís social.
- Reorientar els incentius cap a la transferència de coneixement al sector productiu.
- Millorar el funcionament dels agents d’intermediació, desenvolupant una cultura de cooperació efectiva.
- Promoure la capacitat d’innovació i col·laboració empresarial, superant l’atomització i la baixa competitivitat del teixit empresarial espanyol.
Abril ha estat molt crític amb la Llei orgànica del Sistema Universitari (LOSU), aprovada en 2023, assenyalant que “va en contra de les recomanacions dels experts, de la ciència, de l’empresa, dels models d’èxit a Europa i dels objectius que marca l’OCDE, mantenint un inadequat sistema actual de governança universitària i no apostant per la participació de la societat en la universitat a través dels consells socials”.
Com a president de la CCS, ha destacat la importància d’aquests òrgans com a ponts entre la societat i la universitat, lamentant que no comptin amb els recursos i les capacitats reals per a exercir la seva labor de manera efectiva.
En la conferència, ha advocat per enfortir els consells socials a través de les lleis autonòmiques de desenvolupament de la LOSU per a garantir la transparència i la rendició de comptes de la universitat i la seva connexió estratègica amb el sector productiu. “El repte és ara en mans de les lleis autonòmiques de desenvolupament de la LOSU; hi ha camp per a ampliar els nostres recursos i capacitats”, ha conclòs.
El president del Consell Social de la UIB, Antonio Bennasar, ha subratllat la importància de comptar amb Antonio Abril en aquests moments “és un luxe comptar amb algú que coneix tan bé tant el món de l’empresa com el de la universitat per a compartir la seva experiència i proposar vies de treball conjunt que permetin avançar en un entorn complex i canviant com l’actual”.
Aquesta conferència s’ha presentat com una oportunitat per a sensibilitzar al públic sobre la urgència d’avançar cap a un model educatiu més connectat amb les necessitats del mercat laboral i més compromès amb el desenvolupament econòmic i social.
Sobre la Conferència de Consells Socials de les Universitats Espanyoles (CCS) han explicat que: Els Consells Socials són els òrgans de representació de la societat en la Universitat. Entre les seves funcions destaquen la supervisió i aprovació dels pressupostos de cada centre, així com de la seva oferta acadèmica. La Conferència agrupa els Consells de totes les universitats públiques espanyoles i integra també a un nombre creixent de centres privats. El seu funcionament està regulat per la Llei orgànica del Sistema Universitari i per la legislació específica de cada Comunitat Autònoma.
Més informació: CSSU